fannyityskland.blogg.se

Pinsamt

Kategori: Tyskland13/14

Jag kan lugnt säga att här i Tyskland har jag gjort en hel del pinsamma saker. Eftersom att jag inte kan språket till 100 % blir det ganska ofta lite fel och ibland kan det bli lite pinsamt. Men för det mesta gör det ingenting eftersom att jag vet att jag lär mig och blir hela tiden bättre. Men t.ex förra veckan så tänka jag säga "Hej på er!" Men det funkar inte riktigt här. Så när jag sa det på tyska så blev det istället "hej er!". Haha det var ju inte riktigt rätt men Alex skrattade bara och sa att jag fick säga så. 
 
Jag uppskattar jättemycket när folk rättar mig och inte bara sitter där och låssas att allt är rätt. Men om man ska rätta mig ska man göra det på rätt sätt. Det svåraste med Tyskan är absolut alla artiklar Der, Die & Das. Jag säger fel typ hela tiden (Känns det som i alla fall) Men jag försöker alltid att fråga vad som är rätt och sen försöka komma ihåg det. På Veras födelsedags fest dan efter julafton, så sa jag ju såklart fel artikel till massa saker. Men så var det en tjej som skrattade och va lite ironiskt eller sa typ "Haha, Die?" Men hon sa det lixom inte till mig utan lite mer rätt ut i luften. Jag fattade verkligen inte vad som var så roligt, men det var ju antagligen att det jag sa lät så himla roligt, men jag hör verkligen inte skillnaden på vad som är rätt. Så när man kommer med sån ironi och bara skrattar utan att förklara för mig, så är det bättre att inte säga någonting. 
 
Men förutom det så tycker jag verkligen om när folk inte är rädda för att skratta när jag säger fel, men sen förklarar vad jag sa fel och säger vad som är rätt. Då är allt superduper! 
 
Idag är då första skoldagen efter helgen och det känns helt okej. Börjar 11.30 så sov lite längre, men gick ändå upp hyffsat tidigt. Jag älskar när jag kan ta det jättelugnt, äta frukost i en halvtimme, sminka mig fint eller kanske till och med hinner titta på ett avsnitt från en serie. Men nu valde jag i alla fall att blogga lite. Ikväll ska jag skriva klart en engelskauppgift och sen hoppas jag att jag kan hinna med en snabbis på gymmet också! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: