fannyityskland.blogg.se

Polen

Kategori: Tyskland13/14

Okej, nu ska jag försöka att beskriva resan i Polen. Vilken upplevelse! Jag hade så mycket olika känslor under resan: glad, ledsen, nyfiken, arg, trött, irriterad, lyklig, uttråkad, förvirrad, osv. 
 
Det jag inte riktigt hade förstått innan jag åkte var att vi skulle spendera mestadels av resan i Auschwitz och bara en dag i Krakau. Jag åkte till Hamburg på Torsdagen och på YFU-kontoret träffade vi alla andra utbytesstudenter som skulle åka med. 7 elever från en skola i Hamburg skulle också åka med och vi utbytesstudenter var uppdelade där under natten i Hamburg. På fredag kl 20.00 började resan med buss till Auschwitz, 13 timmar! Resan gick förvånansvärt snabt och jag lyckdes sova lite, lördageftermiddag hade vi en rundtur i staden Auschwitz vilket är en ganska liten gullig stad. men fanns väldigt mycket fula hus runt vårat vandrarhem. 
 
Söndag, Måndag och Tisdag var vi i de två olika konzentrationslägrerna, Auschwitz l och Auschwitz ll - Birkenau. Det är en upplevelse som jag aldrig kommer glömma, jag vill inte heller berätta allt för mycket för det är något som är svårt att förstå om man inte varit där. Jag fick i alla fall lära mig väldigt mycket om andra världskriget där som jag aldrig hade lärt mig i skolan, som ingen kan lära sig i skolan. 
 
Ingången till Auschwitz l "Arbete gör dig fri" 
 
En av många bilder som man hittat som barn under tiden i Auschwitz målade. 
 
En "Bok" där många av namnen på Judar som dog under alla världskriget står, Det är över 16 000 sidor och det är inte ens hälften av namnen
 
"Dödsväggen" där många fångar sköts till döds
 
Birkenau "Porten till Helvetet"
 
Det här fungerade som en toalett för fångarna
 
 
Som ni ser på två bilder från Birkenau, det var väldigt fint väder! Det var så konstigt för när jag tänker på Auschwitz, konsentrationsläger och andra världskriget så ser jag färgen "grå". När man bara kollade runt sig så var det faktiskt vackert. Konstigt att säga men det var så harmoniskt och vädret gjorde allt vackert. Det var riktigt svårt att föreställa sig att här var tiotusentals judar och fångar dödade. 
 
Men på Onsdagen så åkte vi tidigt på morgonen till Krakau, vilket var väldigt skönt att avsluta resan med något roligt. Krakau var väldigt vackert och vi fick se mycket av staden. Det var också väldigt fint väder och jag fick en liten solbränna! 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: