fannyityskland.blogg.se

Hejdå Julen

Kategori: Tyskland13/14

Nu är Julafton över. Igår var sista juldagen och den firades hos Gerds syster. Alla hans syskon har bara små barn och i den skaran fanns det två som fortfarande tror på Jultomten så när vi gick på en promenad la föräldrarna alla paket under granen! Sen åt vi massa gott och kvällen spenderade jag med att packa lite inför Neumarkt och lyssna på musik. 
 
Jag kan helt enkelt säga att juldagarna blev bra ändå! När Gerd, Gesine och Tomke hade kommit hem från att ha lämnat av Phil på julafton, så åkte vi till kyrkan och kollade på julspel (Gudstjänst). Det var mysigt att sjunga lite tyska julsånger och barnen som gjorde julspelet var jättesöta! Efter det kom Tanita hem till oss och då åt vi en 4-rätters middag som var supergod! Efter det öppnade vi julklappar och jag fick jättefina saker! Blev så glad över att min värdfamilj hade lagt så mycket tid i att tänka ut bra, personliga saker som verkligen passade mig! När vi hade öppnat alla julklappar åkte vi till Tanitas sambos familj och hade "Hemliga julklappar". Man slår in varsin present i tidningspapper och sen gör man ett spel av det när man ska slå tärningen och så får man se om man får öppna paketet eller inte! 
 
På juldagen firade jag min vän Veras födelsedag i en sommarstuga ca. en timme från Hovestadt. Det var jättekul och vi var ca 15 stycken som festade och sov där. Jag sov ca. 3 timmar så jag blev ganska förvånad när jag ändå inte var såå trött dagen efter! Jag har typ mer huvudvärk och trötthet idag, antar att allt kommer nu kanske. Som sagt, så hade jag en bra julhelg! 
 
Dålig bild på våran julgran. 
Andra förätten, soppa! 
Tomke!
Julklappsöppningen har börjat! 
Alla julklappar under granen
Allt som jag fick av min vördfamilj och Mimmi, mamma, pappa! 
 
Och just nu ät jag så taggad till att åka till Bayern! Rebecka kommer hit ikväll och sen åker vi tillsammans från Soest till Neumarkt, det ska bli så himla kul! 
 

Kommentarer

  • Ida säger:

    Hej Fanny, jag blir verkligen inspirerad av din blogg eftersom jag funderar på att åka till Tyskland som utbytesstudent. Att prata tyska är inte min starkaste sida även om jag kan förstå och skriva, det är en av anledningarna till att jag vill åka, för att bli säkrare på den muntliga delen. Var det svårt att prata med folk (och förstå för den delen också) ? Hur är skolan? Har ni mycket prov/läxor? Var det lätt att få vänner? Hur är relationen med din värdfamilj? Vad gör du på fritiden? Nu blev det mycket, men tacksam för svar! :)

    2013-12-29 | 21:57:02

Kommentera inlägget här: