fannyityskland.blogg.se

Fråga

Kategori: Tyskland13/14

Jag fick den här kommentaren förut så jag tänkte att jag kunde svara i ett inlägg för det kanske är fler som undrar :) 
 
Hej Fanny, jag blir verkligen inspirerad av din blogg eftersom jag funderar på att åka till Tyskland som utbytesstudent. Att prata tyska är inte min starkaste sida även om jag kan förstå och skriva, det är en av anledningarna till att jag vill åka, för att bli säkrare på den muntliga delen. Var det svårt att prata med folk (och förstå för den delen också) ? Hur är skolan? Har ni mycket prov/läxor? Var det lätt att få vänner? Hur är relationen med din värdfamilj? Vad gör du på fritiden? Nu blev det mycket, men tacksam för svar! :) /Ida
 

Hej Ida! Vad kul att du blir så inspirerad av min blogg! Om du har lärt dig grunderna i Tyska i skolan, tror jag inte att det kommer bli supersvårt. Absolut, tyskan är ett svårt språk och grammatiken är förjävlig helt enkelt, men det finns väldigt många ord som är lika svenskan! Jag förstår absolut mer än vad jag kan prata men jag kan också göra mig fullt förstådd även om satserna kanske inte alltid blir rätt. Jag trodde att jag hade glömt bort all min tyska, eftersom att jag inte hade pratat tyska på 2 år, men det kom tillbaka väldigt fort! Jag kan absolut säga att jag har lärt mig mer av att prata/höra tyska i 5 månader här, än vad jag lärde mig på 4 år i skolan i Sverige. Om du verkligen vill lära dig, kommer du klara det galant! Man måste bara anstränga sig mycket i början och försöka prata tyska hela tiden, även om man kanske är rädd för att säga fel. 
 
Skolan är bra men också väldigt svår ibland. De har ett ganska komplicerat skolsystem och det finns många olika sorters skolsystem beroende på vart du hamnar i Tyskland. Men av vad jag hört från andra, så behöver ingen riktigt göra så mycket i skolan. Jag försöker göra så mycket jag kan men i T. ex i historia är det in princip nästan omöjligt att förstå en text. Det är ett helt annat språk än talpråket. Sen går jag också 12e klass här, så allt är lite svårare. Det är ganska mycket prov och läxor, men jag behöver bara göra det jag förstår och känner absolut ingen press från någon lärare att jag måste få alla rätt osv. (Bara i engelska måste jag anstränga mig lite mer) 
 
Jag tyckte inte att det var så lätt att få vänner. Man glömmer bort att man själv måste anstränga sig så himla mycket! Nu i efterhand vet jag att folk visste inte riktigt om jag kunde någon tyska och de vågade inte prata engelska med mig. Sen tror jag också de inte riktigt vet om de ska fråga om man vill följa med på bio tex, de är kanske själva rädda för vilket svar de ska få. Som sagt, man måste anstränga sig mycket själv och det är inte alltid så lätt. Nu har jag flera vänner och jag vågar oftast fråga själv om jag inte också kan få följa med när det händer något. Men jag ska vara ärlig, jag var ganska ledsen i början för jag kände mig ganska ensam, men så tror jag alla utbytesstudenter känner någon gång, det är inte alltid en dans på rosor. 
 
Min relation till min värdfamilj är superbra! Jag oroade mig så mycket innan att vi inte skulle passa ihop, att vi inte skulle komma överens osv. Men nu vet jag att jag roroade mig alldeles för mycket! Familjen som släpper in dig i sitt hem vill verkligen också få det att funka och har valt dig för att de tror du passar in i familjen. Sen kan det absolut bli fel men det är fler utbytesstudenter som har bra än dåliga familjer. 
 
På fritiden sportar jag mycket, spelar volleyboll och träffar kompisar från skolan. Just där jag bor händer det nästan alltid något bland klasskompisarna, så det är nästan alltid något varje helg, Men absolut har jag tråkigt ibland ockå. Man glömmer bort att det är faktiskt ett vanligt liv man lever, bara någon annan stans. 
 
Förlåt om det blev ett väldigt långt svar nu, men kännde att jag ville svara ordentligt! Hoppas du kommer fram till att du vill bli utbytesstudent i Tyskland, det är verkligen coolt att lära sig ett annat språk!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: